MAKSUD FIRMAN ALLAH DALAM AL-QURAN (1)

Seluruh alam bertasbih kepada Allah!

“Langit yang tujuh, bumi dan semua yang ada di dalamnya sentiasa bertasbih kepada Allah.

Dan tiada sesuatu pun melainkan bertasbih dengan memuji-Nya tetapi kamu sekelian tidak faham tasbih mereka. Sesungguhnya Dia adalah Maha Penyantun lagi Maha Pengampun”.

- Surah Al-Israa’ (perjalanan di malam hari) ayat 44.
______________________________________________

Burung pun bertasbih dan bersolat


“Tidakkah kamu tahu bahawasanya Allah; kepada-Nya bertasbih apa yang (ada) di langit dan di bumi dan (juga) burung dengan mengembangkan sayapnya.

Masing-masing telah mengetahui (cara) sembahyang (solat) dan tasbihnya, dan Allah Maha Mengetahui apa yang mereka kerjakan.”

- Surah An-Nuur (Cahaya) ayat : 41)

*Masing-masing makhluk mengetahui cara solat dan tasbih kepada Allah dengan ilham dari Allah.
______________________________________



Mereka yang sujud kepada Allah



“Apakah kamu tidak mengetahui bahawa kepada Allah bersujud apa yang ada di langit, di bumi, matahari, bulan, bintang, gunung, pohon-pohonan, binatang-binatang yang melata (bertaburan) dan sebahagian besar daripada manusia? Dan banyak di antara manusia yang telah ditetapkan azab ke atasnya.

Dan sesiapa yang dihinakan Allah maka tidak seorangpun yang (dapat) memuliakannya. Sesungguhnya Allah berbuat apa (saja) yang Dia kehendaki.”

– (Surah Al-Hajj (Haji) ayat 18).

_____________________________



Syaitan itu musuh manusia, ajak golongannya ke neraka!

Maksud Surah Faathir (Pencipta) : ayat 5 hingga 7.

Ayat (5): “Hai manusia, sesungguhnya janji Allah adalah benar, maka janganlah sekali-kali kehidupan dunia memperdayakan kamu dan janganlah sekali-kali syaitan yang pandai menipu (itu) memperdayakan kamu tentang Allah.”

Ayat (6): “Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh bagimu, maka anggaplah ia musuh (mu) kerana sesungguhnya syaitan-syaitan itu hanya mengajak golongannya supaya mereka menjadi penghuni neraka yang menyala-nyala.”

Ayat (7): “Orang-orang yang kafir bagi mereka azab yang keras. Dan orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal yang soleh, bagi mereka ampunan dan pahala yang besar.”

0 comments:

Post a Comment

 
Minima Ready Blogger Templates